• FNV-bestuurder Marlies Peeters lost het Nederlandse AOW-probleem op.
  • Alle vrijwilligers moeten direct stoppen met hun vrijwilligerswerk, want de FNV (Marlies Peeters) wil zo veel mogelijk handjes aan het werk door AOW betalende handjes.
  • Zorgbehoevenden vrezen de plannen van Marlies Peeters (FNV). Alle vrijwillige zorgverleners en mantelzorgers moeten oprotten en vervangen worden door AOW-afdragende professionals.

FNV… wat maakt die achterlijke club zich steeds belachelijker de laatste tijd. Ze hebben de ene rechtszaak nog verloren of ze storten zich al weer op een volgende kansloze actie.

bron nos.nl

FNV hekelt de goede bedoelingen van een Brabantse buurtbus

De vrijwilligers zien het zelf als goedbedoeld burgerinitiatief, maar de FNV wil er vanaf: de buurtbus die zes dagen per week rondrijdt in de Brabantse buurtschap Engelen en omgeving.

De vakbond wil af van buurtbussen met onbetaalde chauffeurs, omdat daarmee reguliere arbeidsplaatsen worden ingepikt. Martin Berens van de Stichting buurtbus Engelen-Bokhoven, snapt er niks van. “Wat een domme actie van de FNV”, zegt hij bij Omroep Brabant.

Zo’n zeshonderd mensen per week maken gebruik van buslijn 250 in Engelen, vlakbij Den Bosch. Het initiatief kwam tot stand toen een paar jaren geleden de gewone buslijnen in Engelen werden geschrapt. Een aantal gepensioneerde inwoners van het buurtschap sprong in dat gat. “Gewoon omdat zij iets willen doen voor de maatschappij”, aldus Berens.

De vakbond vindt dat het busvervoer in Brabant op de schop moet en heeft een ‘programma van aandachtspunten’ ingediend bij de provincie. Eén van die punten: al het werk moet worden gedaan door betaalde krachten.

Er dient een hoger belang

FNV-bestuurder Marlies Peeters begrijpt de goede bedoelingen van de chauffeurs. Maar, zegt ze, er dient een hoger belang. “Het gaat ons om de betaalbaarheid van de AOW. Alleen mensen die werken, dragen premie af. Daarom moeten er zo veel mogelijk handjes aan het werk.”

Ook vindt de vakbond het oneerlijk dat met twee maten wordt gemeten. Zo worden volgens Peeters niet dezelfde eisen gesteld aan een beroepschauffeur als aan een vrijwillige chauffeur. “De medische keuring hoeft bij vrijwilligers pas vanaf hun vijfenzeventigste. Bij betaalde krachten moet dat al vijftien jaar eerder.”

Ruim vijf jaar geleden verzette FNV zich ook al tegen een soortgelijk initiatief. Vrijwilligers in het Zeeuws-Vlaamse Sluis en Terneuzen zetten een aantal buurtbussen op toen vier gewone buslijnen verdwenen. “Het opzetten van de lijnen heeft 17 betaalde fulltime arbeidsplaatsen gekost”, zei FNV-bestuurder Jack d’Hooghe toen bij Omroep Zeeland. Zijn boosheid van toen had geen gevolgen: de buurtbussen rijden nog steeds. Ze worden ook nog steeds bestuurd door vrijwilligers.

Alleen maar blije gezichten

Zelfs als de FNV z’n zin krijgt en de buurtbus weer verdwijnt, betekent dat nog niet dat er (weer) banen bij komen, zegt Martin Berens in Engelen. “Er zijn eerder reguliere buslijnen geschrapt en die komen niet ineens terug. Pas als die lijnen terugkomen, betekent dat extra banen.”

Buurtbuschauffeur Sytse Bouwer haalt z’n schouders op. Eens in de veertien dagen draait hij een dienst. “Je ziet alleen maar blije gezichten. Als wij er niet waren, dan was er geen bus en kwamen de mensen niet in de stad.”

[site_reviews assigned_to=”post_id”]

[site_reviews_form assign_to=”post_id”]

Reviews worden handmatig gecontroleerd. Het kan dus even duren voordat je review zichtbaar is.